donderdag 25 januari 2018

voorstellen

Voorstellen en waarom dit blog

Al een tijdje ongeveer vanaf mijn veertiende zoek ik met een metaaldetector. als kind was ik al erg geïnteresseerd in Archeologie en geschiedenis.

Mijn hobby begon in de Katwijkse duinen waar ik samen met mijn neefje wouter opzoek ging naar kogels en hulzen op de oude schietbanen. Dit vond ik enorm spannend en prikkelde mijn fantasie. De vondsten in de Katwijkse duinen  deden wij met onze ogen door eenvoudig weg het zand af te schrapen met plankjes. al spoedig kwamen wij er achter dat je ook met een zogenaamde metaaldetector eenvoudig metaalvondsten kon vinden. En wij gingen beiden toen spoedig over tot de aanschaf van zo'n apparaat. Hier is mijn avontuur begonnen en inmiddels zoek ik dus al heel wat jaren. Met een metaaldetector kun je van alles vinden negen van de tien vondsten zijn rommel en je hebt er nogal wat geduld en interesse voor nodig om door te zetten. maar soms word je ook beloond en vind je hele mooie gebruiksvoorwerpen zoals muntjes knoopjes noem maar op. De helft van de lol is om uit te zoeken wat je hebt gevonden. Terwijl je bezig bent met zo'n onderzoekje krijgt een object een verhaal. Dit verhaal achter de objecten is ook wat mij het meest interesseert in deze hobby. Na verloop van tijd heb ik een hoop van deze verhalen verzameld en wil ze graag delen met u op dit blog. naast het zoeken met de metaaldetector ben ik ook lid van de vereniging voor amateur archeologen en help af en toe mee met een opgraving of andere activiteit van deze vereniging in binnen en buitenland.

Mijn interesse is wijd verspreid ik ben enorm geïnteresseerd in de tweedenwereldoorlog en de geschiedenis van de 20e eeuw.  de Romeinse en de vroeg en late middeleeuwen hebben ook mijn interesse. Vaak leer je door het zoeken in een bepaalde regio wat over de lokale geschiedenis.  De regio waar ik zoek is vooral de stad en provincie Groningen maar ook regelmatig Friesland (waar ik opgegroeid ben) en Drenthe. Ik zoek op Akkers en in parken maar soms ook als de gelegenheid zicht voordoet bij graafwerkzaamheden in de stad.

ik wil even benadrukken dat ik dit blog vooral voor de hobby bijhoud en geen professional ben.
Ik probeer feiten zo goed mogelijk te checken maar als ik ernaast zit wijs mij er dan gerust op.
Ik ben actief lid van de AWN Nederland. De vereniging voor amateurs in de archeologie. En meld mijn bijzondere of hele oude vondsten altijd aan bij PAN. of provinciaal archeoloog.


Groeten Felix






1 opmerking:

  1. Hallo Felix,

    Ben je in de buurt van Tiel misschien? kan ik een keer langs met jou mee om te leren?
    Mvg,
    Thierry
    0612479021

    BeantwoordenVerwijderen